niedziela, 9 października 2011

Rośliny, które zmieniły świat - Jarosław Molenda


Rośliny, które zmieniły świat
Jarosław Molenda
Zakrzewo 2011
362 stron

*****************

Lubię nowości – nowe miejsca, nowe książki ;-), nowe smaki… Nie mam oporu przed tym, żeby próbować nietypowych potraw, lubię wiedzieć, jak coś smakuje (lub nie smakuje ;-)). Lubię też sprawdzać, jak dana roślina rośnie. O ile wpadłabym na to, żeby sprawdzić, jak rośnie durian czy pomelo, o tyle sądziłam, że o bananie wiem, co trzeba. Okazało się, że niezupełnie… Czy wiecie na przykład, że bananowiec, który jest byliną, owocuje tylko raz w swoim życiu, a potem obumiera? Ja nie wiedziałam, choć bananów zjadłam tysiące. A czy wiedzieliście, że pomidory były kiedyś uważane za roślinę trującą? Bo mnie nawet to przez myśl nie przemknęło, bo gdyby rzeczywiście tak było, zginęłabym marnie już dawno temu – pomidor stanowi podstawę mojego wyżywienia :-).

Kakao, ziemniak, kawa, herbata, kukurydza, ryż to niektóre z roślin opisanych przez Jarosława Molendę, pisarza, podróżnika i dziennikarza, który dzieli się z czytelnikiem wiedzą i doświadczeniem, jakie zdobył podczas licznych podróży po różnych zakątkach Ziemi. Nie jest to bynajmniej encyklopedia przyrodnicza dostarczająca tzw. suchych faktów. To kilkanaście niezwykle ciekawych opowieści o roślinach, ich pochodzeniu, właściwościach, zaletach. Opisy i zgromadzone wiadomości wydają się wyczerpywać temat do granic możliwości. Gatunki i odmiany, jak i gdzie rosną, jak wyglądają i pachną, co cennego zawierają, etymologia nazwy, historia uprawy, dawne zwyczaje, zastosowanie dawniej i dziś – i pomyśleć, że tyle można się dowiedzieć o zwykłych: (a może niezwykłych?) ziemniaku, kukurydzy, bobie… O zwykłych roślinach, które okazały się na tyle niezwykłe, że trudno sobie wyobrazić życie bez nich.

Książka Jarosława Molendy „Rośliny, które zmieniły świat” to zbiór, który uważam nie tylko za doskonałe zestawienie obszernych informacji o używanych przez nas owocach, warzywach i innych roślinach, ale również za geograficzno-historyczny i kulturowy przewodnik dotyczący roślin, które – w naszym mniemaniu – dobrze znamy. Jednak nie do końca – zapewniam :-) Z wielką chęcią przeczytałabym kolejną część takiego ‘leksykonu roślin’ i ciekawa jestem, czy autor ma w planach kolejną część Chciałabym, żeby tak było.
*******************
 Moja ocena: 5,5/6

Bardzo dziękuję wydawnictwu Replika za egzemplarz recenzencki.

4 komentarze:

  1. Tym razem niestety nie poczułam zainteresowania tematyką i dlatego nie chce słodzić, że chętnie przeczytam, ponieważ raczej tego nie uczynię. Może inna pozycja bardziej trafi w mój czytelniczy gust.

    OdpowiedzUsuń
  2. Książkę czytałam i bardzo miło byłam zaskoczona. Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  3. W wydawnictwie oczekuje na decyzję redakcji kolejny tom pt. "Rośliny, które zmieniły człowieka" - kolejne opowieści m.in. o winorośli, trzcinie cukrowej, konopiach, maku... Złożyłem również propozycję napisania trzech następnych części, właśnie wróciłem z Maroka, gdzie zbierałem materiały m.in. na temat drzewa arganowego. Olej z tych owoców uważany jest za zdrowszy od oliwy! Bardzo chętnie kontynuowałbym tę opowieść o roślinach znanych i mniej znanych lub niedocenianych, ale wszystko w rękach REPLIKI:-) Pozdrawiam i dziękuję za miłe słowa.
    Jarosław Molenda

    OdpowiedzUsuń
  4. No proszę - jakie miłe wieści :-) Bardzo dziękuję. Mam nadzieję, że decyzja co do wydania następnego tomu będzie pozytywna.

    OdpowiedzUsuń