poniedziałek, 21 stycznia 2013

7/2013 Moje gawędy o sztuce - Bożena Fabiani

Wydawnictwo Świat Książki
Rok wydania: 2012
382 strony
Literatura polska
Gatunek: popularno-naukowe

Te gawędy o sztuce to w głównej mierze gawędy o ludziach związanych ze sztuką żyjących we Włoszech w XV i XVI wieku. Autorka w barwny, przystępny sposób przedstawia sylwetki znanych i mniej znanych malarzy, rzeźbiarzy, mecenasów sztuki, a także ich dzieła – zarówno te, które są znane na całym świecie, jak i te mało znane lub zapomniane. Czytając opowieści Bożeny Fabiani, nietrudno było sobie wyobrazić rzeczywistość, w której żyli bohaterowie tego zbioru gawęd, przyjrzeć się z bliska wielkim ludziom sztuki, „zobaczyć” jak żyli, jakie mieli problemy. Autorka przybliża sylwetki bohaterów w taki sposób, że trudno uwierzyć, że żyli tak dawno. Możemy tu poczytać nie tylko o takich sławach jak Michał Anioł czy Rafael, ale i o mniej znanych ludziach sztuki, jak Marietta Robusti czy Lavinia Fontana – te dwie malarki polubiłam najbardziej. Jeśli chodzi o gawędy o konkretnych dziełach, to najbardziej zaciekawiła mnie historia dotkniętej przedziwną chorobą Antonietty Gonzales oraz jej portret namalowany właśnie przez Lavinię Fontanę.

Nie wiem, jak Wy, ale ja - jak już kiedyś pisałam - uwielbiam historie „wokół obrazu” oraz książki o malarzach i procesie tworzenia. Czy jest to powieść, czy są to gawędy - dla mnie to sama przyjemność. Nie przeszkadzało mi to, że trzeba było samodzielnie wyszukiwać zdjęcia wielu omawianych dzieł. Książka ta - choć bardzo porządnie wydana - nie jest albumem, w którym jest zdjęcie każdej omawianej pracy. Za to dużo w niej ciekawostek i anegdot.Polecam nie tylko miłośnikom historii sztuki, ale każdemu, kto chce poszerzyć swoje horyzonty.


Krótko mówiąc:
o ludziach sztuki i ich dziełach barwnie, przystępnie, z pasją 


Dziękuję bardzo wydawnictwu Świat Książki za egzemplarz recenzencki.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz