niedziela, 26 lutego 2012

Genialna maszyna. Biografia serca - Stephen Amidon, Thomas Amidon


 
Genialna maszyna. Biografia serca
Stephen i Thomas Amidon

Tytuł oryginału: The sublime engine. A biography of the human heart
Tłumaczenie: Adriana Celińska
Wydawnictwo Znak
Kraków 2012
262 strony
*****************
 Pierwsze zdanie:
Wyobraź sobie, że żyjesz w czasach prehistorycznych.
Ostatnie zdanie:
I tym razem bogowie ich nie sądzili, a lekarze, także śmiertelnicy, którzy jednak, dzięki pracy swoich poprzedników-wizjonerów, potrafili zajrzeć w głąb każdego serca i odczytać zawartą w nim prawdę.
**************
Miejsce akcji:

Grecja - Kos, Anglia - Londyn, Włochy - Umbria, Viareggio, Niemcy - Eberswalde, Stany Zjednoczone - Waszyngton

*******************
Bracia Stephen i Thomas Amidon, z których jeden jest pisarzem, a drugi lekarzem kardiologiem, to autorzy niezwykłej książki Genialna maszyna. Biografia serca. Książka ta jest doskonałym przykładem na to, że o tym, co niełatwo zrozumieć, można napisać zrozumiale. Trzeba tylko znaleźć sposób. Bracia Amidon znaleźli go i świetnie wykorzystali. 

Fakt, że tym razem bohaterem biografii nie jest osoba, może wydawać się zdumiewający. Jednak bracia Amidon potraktowali serce bardzo osobowo. Jest ono bohaterem każdego fikcyjnego opowiadania poprzedzającego część informacyjną we wszystkich rozdziałach książki – rozwiązanie, które wydaje mi się bardzo oryginalne. Ułatwia to zrozumienie funkcjonowania serca oraz sposób postrzegania go w danej epoce i pozwala uświadomić sobie, jak bardzo realia i poglądy epoki miały wpływ na to, jak postrzegano serce. Autorzy przedstawili wiele istotnych faktów i medycznych dokonań, pokazując, jak poprzez wieki zmieniał się stan wiedzy o genialnej maszynie, która żyje w nas. Ubogacili też historię serca o elementy związane z kulturą i obyczajowością. A co najciekawsze wybiegli myślą w przyszłość, prezentując metody, jakie mogą być stosowane w nowoczesnej kardiologii.

Krótko mówiąc:
Genialna maszyna − genialna książka. Biografia serca − oryginalny pomysł.

*****************
PODSUMOWANIE
O - okładka - trochę dziwna, choć w sumie trafna
C - ciekawa? - wyjątkowa; oby takich książek było więcej!
E - emocje? - jak na książkę popularnonaukową, to wywołuje całkiem sporo emocji
N - negatywy? - według mnie - idealna
A - ambitna? - poszerzająca horyzonty; oryginalne podejście do tematu.

Dodam jeszcze, że książka jest świetnie opracowana redakcyjnie, co dla mnie jest bardzo ważne. Nie ma błędów, które przeszkadzają czytelnikom uczulonym na takie niedociągnięcia :-)

POLECAM:
- wszystkim zainteresowanym biologią, medycyną i osobom, które interesuje funkcjonowanie organizmu człowieka,
- osobom, które nie ustają w zdobywaniu wiedzy,
- książka uniwersalna - można polecić każdemu.

*****************
Bardzo dziękuję Wydawnictwu Znak za egzemplarz recenzencki.

4 komentarze:

  1. Trzeba przyznać, że faktycznie bardzo ciekawy i oryginalny pomysł ;) Niemniej jednak nie dla mnie, nie jestem fanką biologii, medycyny, etc. ;)

    PS. Podoba mi się jeden z Twoich sposobów oceniania, z rozkładaniem słowa OCENA - genialne ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Brzmi bardzo zachęcająco. A ja czekam aż ta książka dotrze do mnie i jakoś nie mogę się doczekać... Narobiłaś mi na nią ochoty! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kamyczku, ja też nie jestem fanką biologii czy medycyny, ale zwykłą, ciekawą świata osobą. Ta książka natomiast jest naprawdę bardzo przystępna :-) jakbyś kiedyś miała potrzebę poczytania na taki temat, to warto o tej pozycji pamiętać. Bardzo przystępnie i wyczerpująco zaprezentowane :-)

    A co do O-C-E-N-Y to cieszę się, że Ci się podoba. Znudziły mi się cyferki :-)))
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Hej, ja też polecam tą książkę. Jestem kulturoznawcą i w ogóle nie interesuję się medycyną, a jednak w tej książce przypasowało mi wszystko i anegdoty, przypowieści, a także medyczne wyjaśnienia tych różnorakich legend. Klucz do tej książki to przede wszystkim sprawna narracja i lekkie pióro. Nic tylko gratulować.

    Marzena M.

    OdpowiedzUsuń